6 mei 2022
Vanmorgen uit Frankrijk thuis, en gelijk maar door. Oplader voor Oekraine aangekoppeld.
Pompwagen mee en bakken voor extra spullen. De wagencombinatie gewassen en daarna geladen bij Jumbo. 7 ton aan levensmiddelen, en nog een lekker broodje gezond meegekregen voor onderweg. Toen gelijk door naar Rijsenhout, waar lieve mensen hun garage hadden opengesteld voor opslag van goederen, initiatief  vanuit de Hervormde Gemeente Aalsmeer. Top wat die in korte tijd bij elkaar hadden verzameld voor Oekraine. Ook financieel een erg mooie ondersteuning waardoor we veel voedsel konden aanschaffen voor de mensen daar. Ook waren er veel mensen om te helpen met laden, echt top. Debbie bedankt. Toen op naar Ter Aar waar alles bij Jan Pieter mocht worden verzameld vanuit onze Ichthusgemeente en Bap Noord. Wel een dingetje om daar langs de Oostkanaalweg even het terrein van J.P. op te steken, maar ook dat is gelukt. Inmiddels was het 15:00 uur. Ook daar moest behoorlijk wat geladen worden. Veel werk stapelen voor de oplegger, die was nog nieet helemaal vol. Om 17:30 uur op weg naar Krimpen waar Perry bedrijfsruimte beschikbaar had gesteld voor opslag goederen Oekraine. Daar aangekomen eerst wat eten, door Perry geregeld. Top. Daarna laden van de spullen, o.a. belangrijk voedsel. We moesten keuzes maken, wat wel en wat niet. Best lastig. Besloten is om een busje met hoognodige medische spullen extra mee te laten rijden. Alles vastgezet, en toen naar de weegbrug in Alphen om 21:00 uur. Daar wegen is spannend, is er wel goed geladen, 44 ton totaal gewicht. Bij verschillende grensovergangen kan daar moeilijk over gedaan worden.  Maar gelukkig bleek na wegen dat we ruim onder het toegestane gewicht zitten….pffff. De wagen bij Zeeman (hoofdsponsor) geparkeerd en naar huis. 22:30 douche.

7 mei 2022
Vandaag nog wat spullen naar de vrachtwagen gebracht op de fiets van Stefanie. Vervolgens de asdruk gemeten met hulp van collega Ebe. Alles in orde en ruim binnen de marge.

9 mei 2022
Vanmorgen 5:30 uur opgestaan, douche, eten (bordje brinta), bakkie koffie, en dan klaar voor vertrek. Perry was er om 6:30 uur en Adeliene bracht ons naar de wagen, die bij Zeeman geparkeerd stond. Na alles voor onderweg in de kastjes en vakjes te hebben gedaan was het dan eindelijk zover. 7:00 uur rijden maar. Het ging lekker vlot, wissels verliepen vlot, weinig oponthoud. Om 19:30 uur stonden we bij de Tsjechische grens, daar moest een tolvignet worden aangeschaft. Perry had thuis met Translate een briefje gemaakt in ht tsjechisch om aan te geven dat we humanitair transport waren en een vignet nodig hadden. Vanwege het humanitaire transport waren we vrij van betaling. Alles voor het goede doel, mooi. We zijn hier maar blijven staan voor de overnachting. We hadden zo’n beetje het laatste plekje en richting Praag zou het alleen maar drukker worden, schat ik in.Dus nog wat gegeten, nog even gezeten en op tijd naar bed. Morgen willen we op tijd vertrekken.

10 mei 2022
Vanmorgen rond 6:30 gaan rijden richting Praag, waar we toeristisch deels doorheen gereden zijn. We hebben mooi zonnig weer en rond 12:30 uur gewisseld van bestuurder. 14:20 de grens met Slowakijke gepasseerd. Tolkastje gekocht en verder met piep (tolkastje), irritant. Mooie route door Slowakijke Tatragebergte met toppen in de sneeuw. Mijn rijtijd zat erop, en we besloten om morgen de grens met Oekraine over te gaan.

11 mei 2022
Vanmorgen heel vroeg wakker, 4:15 uur. Ik had de mobiel op 5:15 uur gezet maar in Oekraine is er 1 uur tijdverschil en mijn mobiel had zich maar alvast even aangepast. We gaan zo rijden, 6:00 uur, dan zit de verplichte rusttijd erop. Ben benieuwd hoe het aan de grens zal gaan. Even daarna staan we aan de grens…achter aansluiten. Best een lange rij. Perry is naar de douane gelopen en heeft uitgelegd wat we kwamen doen. Aangezien het om hulpgoederen ging mochten we de lange rij voorbij rijden, en achter een militair transport aansluiten, om zo sneller de grens te kunnen passeren van Slowakije. Daarna nog de Oekrainse grens, even wachten dus. 8:15 uur oprijden en uiteindelijk 10:45 uur groen licht. We mogen door. Het had zomaar gekund dat de douane verder in de oplegger wilde kijken (ivm smokkel van militaire goederen), en we dus de oplegger deels zouden moeten lossen om daar gelegenheid voor te geven. Rond 12:30 uur waren we op ons losadres in Oekraine. Veel mensen (vluchtelingen) waren gekomen om te helpen lossen. Het laatste stukje van de rit in Oekraine was zeer slecht wegdek met diepe kuilen. We waren rond 15:30 uur leeg en konden we de terugreis beginnen. Rond 17:30 uur waren we aan de grens waar een immense lange rij vrachtwagenstonden te wachten om Slowakije in te gaan. We hadden begrepen dat het de moeite loont achter aan te sluiten en lopend naar de grenswacht te gaan omdat het om humanitaire transport ging, en om voorrang te vragen. Besloten werd dat Perry dat zou doen en ik bij de wagen zou blijven. Dus Perry ging op pad met een fles water (het was rond de 25 graden) en wat eten. 85 vrachtwagens  verder kreeg hij te horen dat we de rij mochten passeren, met een aantal vrachtwagens met brandstof, best gelopen. Na het wegen van de truck en de paspoort controle stonden we in de volgende rij voor de voertuig controle. Dit was overigens ook op de heenweg gebeurd. Inmiddels is het weer 19:05 uur en zijn we nog niet klaar. De wagen moest door de scan voor controle en er werd gecontroleerd onder de wagen met spiegels en alles wrerd twee keer gecontroleerd. Eerst aan de Oekrainse kant daarna aan de kant van Slowakije….pffff. Nu inmiddels 21:40 uur en nog niet over de grens. Wat een geluk dat we die rij van 85 wagens mochten passeren. We hoorden later dat wachttijden van wel 2 dagen normaal zijn. Uiteindelijk reden we om (schrik niet) 23:30 uur weg. Perry heeft toen het stuur overgenomen en tot 2:30 uur gereden. Punt.

12 mei 2022
Om 12:00 uur gaan rijden, we waren al vroeg wakker omdat de zon vol op de cabine stond. Ik had de airco niet aangezet, dus. De reis ging voorspoedig. Om 16:00 uur reden we Slowakije uit, het tolkastje weer ingeleverd en Tsjechie in. Door of eigenlijk om Praag ging dit keer goed en om 22:00 uur vonden we het leuk geweest.

13 mei 2022
Vanmorgen om 9:00 uur gaan rijden in Duitsland bij de stad Chemnitz. Dit ligt in het voormalige Oost Duitsland. De grens over vanwege wegwerkzaamheden. We moesten een omleiding volgen, erg smal maar ook erg toeristisch. Voor de rest liep alles voorspoedig en kwamen we 21:15 uur aan in Alphen aan den Rijn, waar Cora en Adeliene ons al stonden op te wachten. Een hartelijk welkom dus. Daarna oplegger afkoppelen, trekker aftanken voor de andere week en met elkaar naar huis om wat te eten. Terugkijkend een goede week gehad met elkaar maar het mooiste is toch wel dat we tonnen aan spullen en eten konden brengen waar we de Oekrainers heel blij mee mochten maken.